زگیل تناسلی به چهره بر جستگی حقیر لغایت میانه گوشتی به رنگ پوست یا مختصر رنگ تر ویا پر رنگ تر روی سطح خارجی فرج ( ولو ) ویا دیواره های درونی واژن و نیز منطقه بین مقعد و واژن و روی سطح دهانه رحم (سرویکس) رشد می کند. در آقایان، آنها ممکن است که در نوک افزار تناسلی و یا در درازا بدنه آن و یا روی سطح اسکروتوم و نیز مقعد رشد کنند سطح آنها ممکن است صاف و یا کمی زبر باشد. برخی مواقع شدنی است به هم پیوند بخورند و ضایعات کبیر گل کلمی برپایی دهند.


علایم ابتلا به زگیل تناسلی

در زنان زگیل تناسلی می تواند در فرج، دیواره های واژن، منطقه بین ابزار جنسی و مقعد و گردنه رحم نما شود. در مردان این زگیل ها بر بالا یا دور دست موزه جنسی، روی کیسه بیضه و یا مقعد ظاهر می شوند. در ضمن این زگیل ها می توانند در دهان و یا روی زبان افرادیکه رابطه جنسی دهانی با فرد آلوده داشته اند، ظاهر شوند.


نشانه ها و علایم زگیل تناسلی شامل:


تورم های کوچک، توسی و یا رنگ پوست در ناحیه تناسلی

چندین زگیل کم و بیش به هم که برپایی شکلی مانند گل کلم می دهند

خارش و یا ناراحتی در نواحی جنسی

خونریزی اثناء رابطه جنسی

اغلب زگیل تناسلی آنقدر حقیر است که نمی شود آن را با چشم غیر مسلح دید، اما بعضی اوقات این زگیل ها تکثیر شده و در دسته های حقیر خویش را پرتو می دهند.


دلایل ابتلا به زگیل تناسلی

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) مایه بوجود آمدن زگیل تناسلی می شود. ویروس پاپیلومای انسانی نزدیک ۴۰ شاخه دارد که بیشتر زگیل ها در نتیجه ابتلا به شاخه های ۶ و ۱۱ این مرض بوجود می آینند. زگیل تناسلی در تماس جنسی منتقل می شود. در اغلب مواقع سیستم ایمنی بدن شروع به کشتن زگیل ها کرده و از رشد آنها ممانعت می نماید.


افرادی که اغلب از بقیه در خطر این بیماری هستند، شامل:


رابطه جنسی محافظت نشده با چندین شریک جنسی

ابتلا به سایر عفونت های جنسی

رابطه جنسی با فردیکه در مورد سابقه جنسی وی چیزی نمی دانید

زندگی جنسی فعال در دوران جوانی


جوش تناسلی در دختر مجرد

زگیل تناسلی در دختر باکره ، یک مرض ویروسی است که ممکن است به پیگیری رابطه جنسی ناکامل و حتی باز های جنسی در دختران ایجاد شود. البته امکان دارد از طریق استخر، دستشویی فرنگی، اشتراک پوشاک های زیر، اشتراک بازیجه های جنسی نیز برپایی شود. این مرض پسمان ها پوستی به شکل برآمدگیهای توپر یا همانند خال های گوشتی کوچک در پوست یا مخاط منطقه تناسلی برپایی میکند که فاقد درد یا خارش هستند.


این ضایعات شدنی است اشکال متعدد، رنگ های متفاوت داشته باشد. گاهی کسان از گوشت اضافه در منطقه تناسلی به پیگیری تیغ زدن موهای این منطقه شکایت دارند. در بسیاری از موارد این بیماری فاقد علامت ظاهری است. این درحالی است که حتی در موارد بدون علامت نیز شانس انتقال و آلوده کردن شرکای جنسی هستی دارد.


این زائده های پوستی که شبیه گوشت اضافه در ناحیه تناسلی هستند می توانند از لحاظ اندازه و شکل با هم متفاوت باشند. بعضی از آنها مانند به لکه های صاففف سفید رنگ هستند و برخی سایر به شکل برآمدگی هایی شبیه به خوشه های کوچک گل کلم ظاهر می شوند. در برخی موارد خال گوشتی روی دست موزه اصلا با چشم دیده نمی شود.

اکثر کسان آلوده به HPV هیچ علائمی ندارند. اما اگر علائمی نیز داشته باشند، ممکن است بسیار خفیف باشد و حتی خود فرد مبتلا نیز متوجه هستی این ویروس و علائم آن نشود.


آیا زگیل تناسلی خطرناک است؟

این بیماری خوش خیم است اما از نزدیک ۱۵۰ نوع ویروس عامل ایجاد کننده آن نزدیک ۱۵ نوع با سرطان های دهانه رحم و افزار مردان در وابستگی است. تیپ ۱۶ و ۱۸ از HPV به عنوان عامل عمده ای در برپایی سرطان، تیپ ۳۰، ۳۱، ۳۳، ۳۵، ۳۹، ۴۵، ۵۱، ۵۲، ۵۳، ۵۶، ۵۸، ۵۹، ۶۶، ۶۸، ۷۳، ۸۲ به عنوان عامل خطر متوسط و تیپ های ۶، ۱۱، ۴۰، ۴۲، ۴۳، ۴۴، ۵۴، ۶۱، ۷۰، ۷۲، ۸۱ با خطر اقلیت در برپایی سرطان های مخاطی مورد پروا پیمان گرفته اند. وانگهی این بیماری به علت اینکه ممکن است مجروح شود بردباری سرایت دیگر بیماریهای آمیزشی را بالا می برد ضمن اینکه به علت ظاهر توان قشنگ اثرات روحی روانی بدی دارد فلذا حتما باید درمان شود.


تشخیص زگیل تناسلی

به انگیزه اینکه بیشتر پیدا کردن زگیل تناسلی دشوار است، طبیب آغاز یک محلول استیل اسید ملایم را روی ناحیه تناسلی فرد مبتلا می ریزد الی هر نوع زگیل سفید شود. سپس از طریق میکروسکوپ آن ها را می بیند.


۱- تست پاپ اسمیر

زنان بایستی به طور منظم معاینه لگن بدست طبیب و تست پاپ اسمیر را سپریدن دهند تا تغییرات واژن و دهانه رحم در اثر زگیل تناسلی یا علائم زودرس سرطان گردن رحم مشخص شود.


۲- آزمایش HPV

نمونه ای از سلول های گردن رحم برای تشخیص گونه ها سرطان زای HPV تست می شود. این تست برای نسوان ۳۰ سنه به بالا رهنمود می شود. این تست در زنان کمتر از ۳۰ سنه احتیاج نیست، زیرا سیستم ایمنی تن آن ها معمولا گونه ها سرطان زای HPV تناسلی را از بین می برد.


واکسن زگیل تناسلی

هنوز واکسن قطعی برای جلوگیری از ابتلا به زگیل تناسلی کشف نشده است. امروزه در بازار واکسن گارداسیل برای بازداری از ابتلا به زگیل تناسلی وجود دارد که حالت ممانعت کننده نسبی دارد و فقط برای کسانی مفید است که هنوز به این ویروس آلوده نشده اند و لذا تجویز آن در سنین بلوغ برای پسرها و دخترهای در سن ازدواج کمک کننده می باشد اما برای کسانی که مبتلا به ویروس زگیل تناسلی هستند به کارگیری این واکسن هیچ اثری ندارد و پیشنهاد نمی شود.

درمان زگیل تناسلی

راه های مختلفی برای از بین بردن زگیل تناسلی امروزه هستی دارد که عبارتند از:


۱- پودوفیلین که یک ترکیب کیمیایی می باشد که روی محل آلوده مالیده می شود ولی تحریکات کیمیایی محل و بهره‌گیری طولانی مدت آن برای درمان زگیل که باید به مدت یک ماه لغایت سه ماه مالیده شود، استفاده از آن را اندک کرده است.


۲- به کارگیری لیزر: که باعث تبخیر و توزیع زگیل در جاهای تندرست می شود و همچنین به انگیزه هزینه بالا، به عنوان خط نخست درمانی رهنمود نمی شود.


۳- به کارگیری کوتر و جراحی: که به دلیل ماهیت عود کننده زگیل و همچنین تخریب پوست و بد شکل شدن محل سوزانده شده باره پیشباز بیماران نمی باشد.


۴- استفاده از پماد ایمی گومید که به علت اثر لاغر آن که از راه تحریک سیستم ایمنی عمل می کند و خیلی مؤثر در بهبود نمی باشد.


۵- کرایوتراپی: امروزه به انگیزه ها زیر بهترین و آسانترین و کوتاه ترین و ناچیز عارضه ترین روش حذف زگیل تناسلی می باشد:


– در یک جلسه و در برخی ۵-۱۰ دقیقه گونه ها زگیل تناسلی را می طاقت بهبود کرد.


– باعث پخش زگیل تناسلی نمی شود.


– احتیاج به تکرار درمانی نیست.


– از نظر زیبایی محل پوست آلوده نسبت به روش های دیگر کمینه گزند بافتی را دارد.


– سرپایی و با کمینه درد و تحریک محل نسبت به طریق های سایر می باشد.


و لذا نکات فوق مایه شده است که امروزه کرایو به عنوان خط نخست درمانی زگیل تناسلی در بسیاری از مراکز درمانی مورد استفاده قرار گیرد.